Hoe krijg je meer conversies op je website?

Wat is een conversie?

Elke website heeft een doel. Voor de ene website is dat bijvoorbeeld iets verkopen, voor een andere website kan dit zijn om contact op te nemen. Als de bezoeker van een website overgaat tot aankoop of aanvraag van een product of dienst, heet dit een conversie.

Een website kan naast de hoofdconversie ook nog bij-conversies hebben. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het inschrijven voor een nieuwsbrief, een brochure downloaden of ergens voor aanmelden.

Waarom is conversie optimalisatie belangrijk?

Tegenwoordig is vindbaarheid erg belangrijk. Iedereen die iets zoek, begint online. Er is veel concurrentie op zoekmachines, maar als een (potentiële) klant eindelijk op je website is beland, ben je er nog niet. Je wil natuurlijk dat ze overgaan tot conversie.

Conversie optimalisatie is van belang om het doel van je website duidelijk te maken voor de (potentiële) klant. Het is belangrijk om te onthouden dat conversie optimalisatie per website verschillend toepasbaar is. Er is niet één template wat voor elke website werkt.

Tips voor conversie optimalisatie.

  1. Zo min mogelijk kliks: hoe minder kliks de bezoeker hoeft te doen hoe sneller ze bij jouw conversie komen.
  2. Ken je doelgroep: als je je doelgroep goed kent, weet je hoe ze denken. Pas je website hier op aan en kijk door de ogen van je doelgroep.
  3. Gebruik sterke call-to-action knoppen: een call-to-action knop is een knop met een duidelijk doel zoals ‘’koop nu’’ of ‘bel ons’’. Het is belangrijk om genoeg duidelijke call-to-action knoppen op te nemen in je website, hierdoor wordt het voor de bezoeker duidelijk wat ze kunnen doen.
  4. Richt contactformulieren taktisch in: een contactformulier is een duidelijk doel op je website. Het is dan ook belangrijk om deze goed in te richten. Gebruik niet te veel velden en zorg dat je alleen de nodige informatie ontvangt over je bezoekers.
  5. Gebruiksvriendelijkheid verbeteren: Door de bezoeker een gebruiksvriendelijke ervaring te bieden, is de kans op conversie hoger. Zorg bijvoorbeeld dat je website snel is en dat informatie goed vindbaar is. Ook is het belangrijk dat je website toegankelijk is voor elk toestel.
  6. Zorg voor goede SEO: door goede SEO toe te passen op je website word je vooral gevonden door (potentiële) klanten die daadwerkelijk opzoek zijn naar jouw product of dienst. En deze (potentiële) klanten zullen sneller overgaan tot conversie dan een ‘verdwaalde’ bezoeker.

Meer weten over conversie optimalisatie? Neem contact met ons op om te kijken naar de mogelijkheden voor jouw website.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Vul het onderstaande formulier in en ontvang onze nieuwsbrief ieder kwartaal.